Még jó, hogy portugál!
3 D-s túra egy elvarázsolt kastélyban
Az utóbbi idők egyik legtalálóbb kommunikációs kampányelnevezésének tartom azt, amivel a portugál kereskedelmi és befektetési ügynökség, az AICEP Portugal Global promózza a lakberendezési szektorhoz tartozó termékeit. „Made in Portugal. Naturally” Azaz Portugáliában készült, természetesen. Amit lehet kicsit lazábban értelmezve úgy is mondani: naná, hogy portugál, de utalhat arra is, hogy szempont a fenntarthatóság, a természetes alapanyagok előtérbe helyezése is.
Vásároltam én már akkor is szép holmikat, amikor még nem kellett fürkészni a címkét, hogy vajon hol is készült az adott darab. Aztán volt egy olyan időszak, amikor rezignáltan tudomásul vettem, hogy szinte mindent valahol máshol gyártottak, mint ahonnan az adott márka származik. Ezek után, gondolom, nem csak számomra üdítő tény, hogy a kerámia, a lakástextil, a szőnyeg, az ágynemű, a lámpa, a bútor nem valahonnan Ázsiából hajózik be egy európai kikötőbe, hanem a kontinensünk délnyugati csücskében, szorgos portugál kezek készítik. Mi több, nem csak a portugál kézművesipar tradíciói vannak jelen ezekben a termékekben, hanem a kifinomult ízlés, a formák, színek, alapanyagok kreatív, ugyanakkor igazán magas szintű alkalmazásának a képessége is.
A világjárvány kitörése előtt is már erőteljes offenzívába kezdett az AICEP; a világ összes jelentős nemzetközi kiállításán standot nyitott a palettájukra felvett kis és nagy cégeknek, tervezőknek. De mi a teendő akkor, amikor a pandémia miatt az éppen csak útjára bocsájtott Portugal Home Week eseménysorozatot kétszer is törölni kellett a naptárból?(Guimaraesben egy ódon monostorban mutatták be 2019-ben a lakástextileket Fotó:©napiszussz)
Válaszul létrehoztak egy klasztert az „otthon” szektorhoz tartozó cégek számára, és a közelmúltban elindítottak egy olyan kampányt, amely arra hivatott, hogy felhívja a külföldi piacok figyelmét a termékeikre. Személyes találkozások nélkül viszont még mindig nehézkes az ügy. Így aztán kerestek egy hangulatos öreg villát Portóban, berendezték a tereit a legkifinomultabb módon (ebben oroszlánrészt vállalt kurátorként az egyedi tervezésű designbútorairól ismert Luísa Peixoto).
A végeredményről nem csak pazar fotók készültek, hanem lehetőségünk van virtuálisan körbe sétálni a csodálatos terekben, és minden releváns tárgynál egy kattintással teljes információt kapunk a termék nevéről, gyártójáról, méretéről. Mintegy 60 cég termékeit mutatják be, azt gondolom, ezzel egyetlen kiállítási stand sem vetekedhet.
https://www.portugalnaturally.pt/en/showroom
A magam részéről jó ideje nagy rajongója vagyok a portugál tárgykultúrának, de ez a sokszínűség, kifinomultság és óriási választék egyszerűen lenyűgözött. Az ötlet mindenesetre zseniális. Nincs kiállítás? Nincsenek kereskedelmi találkozók? Lépj be a virtuális valóságba, hajolj közel ahhoz, ami nagyon tetszik, aztán dönts. Nyilván nem feltétlenül mi, a magyar piac vagyunk a célcsoport. Így számomra már az is elegendő, ha gyönyörködhetek ezekben a látványokban. De azért titkon remélem, hogy lehetőségem lesz majd megkérni Isabel Quintast, aki a projekt „őrangyala”, hogy vele és Luísával járjuk be élőben is ezt az elvarázsolt kastélyhoz hasonló csodát.
fotók: © AICEP 2021